Pytania i odpowiedzi ekohome
FAQ czyli najczęściej zadawane pytania
o świadectwach charakterystyki energetycznej
Czym jest certyfikat energetyczny
Certyfikat energetyczny jest dokumentem potwierdzającym efektywność energetyczną budynku. Jest on wymagany przez prawo w momencie sprzedaży lub wynajmu nieruchomości. Celem certyfikatu jest informowanie potencjalnych nabywców lub najemców o zużyciu energii przez dany budynek oraz sugerowanie możliwych działań mających na celu poprawę efektywności energetycznej.
Kto ma prawo sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej ?
Jeśli potrzebujemy świadectwa energetycznego naszej nieruchomości (lub świadectwo energetyczne dla firm) musimy zwrócić się do specjalisty z odpowiednimi uprawnieniami wykonującego audytorskie usługi. Specjaliści mający prawo i umiejętności do sporządzania certyfikatu charakterystyki energetycznej nieruchomości widnieją na specjalnej liście Ministerstwa Rozwoju i Technologii (wykaz osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej), gdzie mają swój numer ewidencyjny jako osoba uprawniona do sporządzania takich dokumentów jak certyfikat energetyczny. Możemy też poszukać w Internecie specjalisty zajmującego się sporządzaniem świadectw energetycznych w budynkach mieszkalnych. Warto jednak sprawdzić czy dany specjalista posiada właśnie ten numer, który potem możemy sprawdzić na stronach Ministerstwa Rozwoju i Technologii i zobaczyć czy rzeczywiście jest to specjalista z odpowiednimi uprawnieniami. Następnie wystarczy umówić się na spotkanie i dowiedzieć się jakie kroki musimy wykonać i jak przebiega proces zdobycia certyfikatu energetycznego. U niektórych specjalistów możemy uzyskać świadectwo energetyczne online. Ile kosztuje świadectwo energetyczne domu lub innego budynku? Świadectwa energetyczne w innym mieście będzie nas kosztować od kilkudziesięciu do kilkaset złotych. Zachęcamy do kontaktu.
Gdzie uzyskać dokumenty do świadectwa charakterystyki energetycznej?
W nowo wybudowanych budynkach możemy je uzyskać zwykle u firmy, która zajmowała się kwestiami powstającej nieruchomości. Takie informacje, gdzie uzyskać świadectwo energetyczne nowego mieszkania lub budynku możemy uzyskać od dewelopera. Gdy chodzi o mieszkanie zlokalizowane na osiedlu mieszkaniowym to należy udać się do właściwej dla osiedla Spółdzielni Mieszkaniowej. Tam zwykle po pisemnym wniosku mamy prawo otrzymać dokument potrzebny do sporządzenia świadectwa energetycznego. Jednak, jeśli chodzi o świadectwo energetyczne budynków, mieszkań np. w starych kamienicach, które nie posiadają żadnych informacji o budynku wówczas potrzebne jest wykonanie tzw. Inwentaryzacji na potrzeby w/w dokumentu.
Co zawiera świadectwo charakterystyki energetycznej?
W charakterystyce energetycznej budynków znajdziemy kwestie związane z tym, ile energii zużywa nasza nieruchomość, czyli jaka jest klasa energetyczna budynku. Budynki o wysokiej efektywności energetycznej w przyszłości będą bardziej atrakcyjne na rynku nieruchomości. Posiadając taką informację możemy umieścić ją w ofercie sprzedaży bądź wynajmu nieruchomości.
Czy świadectwo energetyczne jest obowiązkowe?
Tak, odpowiednie świadectwa energetyczne to konieczność. od kwietnia 2023 roku obowiązkowym dokumentem dla właścicieli nieruchomości. Jeśli nie będziemy posiadać takiego świadectwa np. w akcie notarialnym sprzedaży nieruchomości może pojawić się pouczenie, że takiego świadectwa nie posiadamy. Może grozić nam także kara pieniężna. Warto więc takie zaświadczenie energetyczne mieć.
Kiedy potrzebujesz świadectwo energetyczne?
Zgodnie z wchodzącą od 28 kwietnia 2023 roku nowelizacją przepisów prawnych pojawił się obowiązek posiadania Świadectwa Charakterystyki Energetycznej. Świadectwo energetyczne budynku to dokument, który musimy posiadać w momencie, gdy chcemy sprzedać lub wynająć nieruchomość.
Jak długo jest ważne świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwa charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat.
Jaka ma być wersja świadectwa, czy musi być papierowa czy elektroniczna?
Świadectwo charakterystyki energetycznej wystarczy posiadać w wersji elektronicznej. Oryginalny dokument, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, w pełni honorowany jest przez notariuszy. Istnieje również możliwość otrzymania wersji papierowej.
Czy zawsze potrzebna jest wizja lokalna audytora na potrzeby wykonania świadectwa?
Gdy właściciel posiada wszystkie niezbędne dokumenty to nie ma takiej potrzeby . Świadectwo przygotowane jest na podstawie informacji, które przekażesz osobiście lub za pomocą formularza online. Wizja lokalna konieczna jest jedynie w przypadku braku danych o nieruchomości i wyceniana jest indywidualnie.